Jag heter Linnéa och är bosatt i södra Skåne, bland gula rapsfält och lummiga bokskogar. Jag lagar vegansk mat, gärna från grunden med rena råvaror i säsong och ännu hellre av sådant som jag själv har skördat. Utöver matlagning tycker jag nämligen mycket om att odla, och varje sommar svämmar min lilla balkong över av doftande örter, enorma tomatplantor och slingrande sockerärtor. Framåt hösten fylls varenda hörna av timjan, chili eller mynta hängandes på tork, medan kylskåpet ständigt svämmar över av burkar och flaskor fyllda med årets skörd. Jag tycker också om att åka iväg på mysiga utflykter, gärna ut i naturen med en picknickkorg eller till små gårdsbutiker ute på landet.

» Stäng information

Chiasylt med hallon och jordgubbar

 
Jag hade jättemycket jordgubbar kvar efter att ha gjort min jordgubbssallad, och eftersom jag samtidigt har fått en hel hög hallon av min mormor och morfar kändes det som ett utmärkt tillfälle att göra sylt. Sylt är ingenting vi brukar ha hemma i vanliga fall, eftersom köpt sylt brukar vara alldeles för söt för min smak. Dessa sylter smakar dock inte massa socker utan verkligen bär, vilket gör dem riktigt goda. Jordgubbssylten är rentav helt osötad eftersom jag tycker att jordgubbar är tillräckligt söta som de är, medan den syrligare hallonsylten även innehåller lite agavesirap. Sötningen går dock att anpassa, så du kan få sylten precis så söt (eller syrlig) som du vill ha den.
 
Eftersom sylterna är gjorda på chiafrön tar de bara ett par minuter att göra, men måste stå en stund innan servering för att hinna tjockna. De håller ett par dagar i kylskåp, men hinner du inte äta upp allt går det även bra att frysa dem. 
 
 
Jordgubbssylt
275 g jordgubbar
1 msk chiafrön
 
Lägg jordgubbarna i en mixer eller matberedare och mixa till en slät kräm. Rör ner chiafröna och häll sedan över sylten till en burk. Låt burken stå i kylskåpet en stund innan servering så att fröna hinner svälla och sylten tjockna.
 
Om du vill ha en tjockare sylt går det bra att röra ner mer chiafrön efter hand, alternativt spä den med lite vatten om den blir för tjock. Vill du ha en sötare sylt kan du tillsätta ett par droppar agavesirap.
 
 
Hallonsylt
200 g hallon
1 msk chiafrön
4 tsk agavesirap
 
Mosa hallonen med en gaffel tills du får en ganska jämn kräm, och rör sedan ner chiafrön och agavesirap. Smaka gärna av och tillsätt mer eller mindre agave, eftersom syrligheten i hallon varierar och man därför kan behöva olika mycket sötning. Häll därefter över sylten till en burk och låt den stå i kylskåpet en stund innan servering, så att fröna hinner svälla och sylten tjockna.
 
Om du vill ha en tjockare sylt går det bra att röra ner mer chiafrön efter hand, alternativt spä den med lite vatten om den blir för tjock. 
 
 

Publicerad 2016-08-03 10:49:07 i Glutenfritt Sylt, marmelad och konservering Tillbehör Vegan

Kommentarer


Ljuva Julia

Publicerad 2016-08-03 11:06:07

men guuuuuuud så vackert du har illustrerat gottigheterna :D <3

Svar: Tack så jättemycket! :)
Linnéa - The Hungry Gosling


Fanny

Publicerad 2016-08-03 11:15:10

Vad gott!

Svar: Ja det var väldigt gott :)
Linnéa - The Hungry Gosling


Kommentera inlägget här

Till bloggens startsida













Ramslök
Pumpabiffar
Chutney
Spenatchips
Höstmacka