Jag heter Linnéa och är bosatt i södra Skåne, bland gula rapsfält och lummiga bokskogar. Jag lagar vegansk mat, gärna från grunden med rena råvaror i säsong och ännu hellre av sådant som jag själv har skördat. Utöver matlagning tycker jag nämligen mycket om att odla, och varje sommar svämmar min lilla balkong över av doftande örter, enorma tomatplantor och slingrande sockerärtor. Framåt hösten fylls varenda hörna av timjan, chili eller mynta hängandes på tork, medan kylskåpet ständigt svämmar över av burkar och flaskor fyllda med årets skörd. Jag tycker också om att åka iväg på mysiga utflykter, gärna ut i naturen med en picknickkorg eller till små gårdsbutiker ute på landet.

» Stäng information

Rostade pumpafrön

 
Nu under hösten äter vi pumpa väldigt ofta, och pumpor innehåller ju mängder av frön som man ofta bara slänger. Eftersom jag gillar att ta tillvara på så mycket som möjligt brukar jag dock spara fröna och rosta dem i ugnen. Rostade pumpafrön är nämligen jättegott att toppa en sallad eller en soppa med, eller att bara äta som snacks. 
 
Börja med att rensa bort fruktköttet från fröna, eftersom det ofta blir kvar en del när man kärnar ur pumpor. Det gör inget som det är kvar lite smårester, men ta bort alla stora bitar. Sprid därefter ut fröna på en plåt klädd med bakplåtspapper.
 
Sätt in plåten i ugnen på 175 grader i ca 10-15 minuter. Rör runt bland fröna efter omkring 5 minuter. Fröna är klara när de börjar knäppa och hoppa upp från plåten. 
 
Jag brukar främst använda frön från små pumpor, till exempel butternutpumpa. Använder du större pumpafrön kan de behöva stå inne längre, men håll koll så att de inte bränns.
 
 

Publicerad 2015-10-06 15:07:00 i Glutenfritt Snacks Tillbehör Vegan

Kommentarer


Kommentera inlägget här

Till bloggens startsida













Ramslök
Pumpabiffar
Chutney
Spenatchips
Höstmacka