Jag heter Linnéa och är bosatt i södra Skåne, bland gula rapsfält och lummiga bokskogar. Jag lagar vegansk mat, gärna från grunden med rena råvaror i säsong och ännu hellre av sådant som jag själv har skördat. Utöver matlagning tycker jag nämligen mycket om att odla, och varje sommar svämmar min lilla balkong över av doftande örter, enorma tomatplantor och slingrande sockerärtor. Framåt hösten fylls varenda hörna av timjan, chili eller mynta hängandes på tork, medan kylskåpet ständigt svämmar över av burkar och flaskor fyllda med årets skörd. Jag tycker också om att åka iväg på mysiga utflykter, gärna ut i naturen med en picknickkorg eller till små gårdsbutiker ute på landet.

» Stäng information

Hummus

 
Vi har nästan alltid hummus i kylskåpet, det är ett bra och mättande pålägg som passar perfekt till frukost eller i picknickmackor. Dessutom är det billigt och består av ingredienser som vi i princip alltid har hemma, vilket gör det extra smidigt.
 
Hummus
1,5 dl torkade kikärtor alternativt ett paket kokta
En stor sked tahini
1 vitlöksklyfta
2 msk citronsaft
3 tsk spiskummin
0,5-1 dl vatten
0,5-1 tsk salt
Olivolja
Oregano
 
 
Lägg kikärtorna i blöt över natten om du inte använder färdigkokta ärtor. Skölj av dem och koka dem sedan mjuka.
 
Blanda kikärtor, tahini, vitlök, citronsaft, spiskummin och salt i en matberedare och mixa till en jämn smet. Tillsätt vatten, lite i taget, för att få en bra konsistens. 
 
Lägg hummusen i en skål och toppa med rikligt med olivolja och oregano. Servera hummus till exempel i mackor tillsammans med lite grönsaker.
 
 
 

Publicerad 2015-06-02 08:20:00 i Glutenfritt Tillbehör Vegan

Kommentarer


Kommentera inlägget här

Till bloggens startsida













Ramslök
Pumpabiffar
Chutney
Spenatchips
Höstmacka